Deel je ervaring van het werkboek Module 1: Zelfcompassie en de 5-minuten reflectie

Deel je ervaring van het werkboek Module 1: Zelfcompassie en de 5-minuten reflectie

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #9307
    Lisa Goudzwaard
    Sleutelbeheerder

    Als je wilt kun je hier je ideeen, gedachten en ervaring over Module 1 uitwisselen met je mede cursisten.

    #9424

    Hi Lisa, Goedemorgen.
    Ik dacht kom laat ik eens reageren op het forum over de zelfreflectie. 😉

    Ik ben er vandaag eens echt voor gaan zitten. Voor mijn zelfreflectie. Een uur laten kwam ik er achter de de reflectie een 5 minuten reflectie is. 😉 Dus dat gaf wel weer dat het tijd was eens met mezelf ik gesprek te gaan en te reflecteren. Wat het me ook zei is dat ik in deze fase echt wel een 15 min reflectie nodig heb en ook verdien, dus ik heb de tijd voor mezelf in de ochtend uitgebreid van een half uur naar een uur, compleet met een cichorei koffie om af te sluiten voordat ik de dag in stap.

    Wat echt in mijn bewustzijn kwam is dat we alleen kunnen reflecteren vanuit de zelfcompassie. Dat is ook het enige wat we zouden moeten willen. Al die andere soort reflexties en projecties van anderen, daar dealen we al jaren me. Dus ik moest ook echt bewust even die bril op zetten en me afstemmen op de vibe van compassie.

    Zelf- reflectie- vanuit compassie.

    Nou zweveriger en vager kan het voor mij niet zeg maar, maar ik vond het geweldig!

    Het eerste wat in me opkwam was de trots en kracht die ik voelde. Zo zittend in het moment. Dat ik in mijn leven met alle struggles zover gekomen ben. En dat ik het mijn lijf niet echt kwalijk neem dat het nu ff klaas is. De maat vol. Tijd om nu mijn zelf weer de ruimte te gaan geven.
    Gevolgd door de dankbaarheid van mezelf aan mezelf om dit MCAS programma wat ik mezelf kado gedaan heb ook volledig aan te gaan.

    Any how, zoals ik al begon was het een diepe reflectie van een uur, en die zal ik niert zo in het forum in zijn geheel uitwerken zeg maar, maar het inzicht vind ik wel mooi om te delen en dat is; dat het ook mooi is om de eerste relfectie( en zoveel als er willen volgen) meer tijd te geven zodat ik de dagen die volgen weer in de 5 minuten op de diepere reflectie kan terug pakken.

    Dus -so far- mijn ervaring 😉

    Groetjes Astrid

    #9472
    Joke Olsthoorn
    Deelnemer

    Goedemorgen allemaal,
    Ik word al een aantal jaren bijna elke ochtend rond een uur of zes wakker. Zodra ik besef dat ik wakker ben, krijg ik een stressreactie. Ik zei altijd al: ik word paniekerig wakker, maar ik ben niet in paniek. Mijn lichaam is in paniek. Soms blijf ik me dan heel lang naar voelen, soms ebt het vrij snel weg.
    Ik ging dan bedenken wat ik de vorige dag gedaan of gegeten had. Maar kon daar geen peil op trekken.
    Bij de laatste zoomsessie, zei Astrid dat zij altijd tegen zichzelf zegt: rustig maar, je bent veilig. Op dat moment realiseerde ik me dat niet zo, maar ik denk dat dat bij mij ook gaat helpen.
    Vanmorgen bij het wakker worden moest ik aan de affirmatie van Astrid denken en ik denk en heb er vertrouwen in dat het zinnetje: je bent veilig, of een variatie daarop mij zeker kan gaan helpen. Ik zal het jullie t.z.t. laten weken.
    Gr. Joke

    #9473

    Hi Joke, wat een mooie reactie op wat ik met jullie deelde.
    Bedankt voor het delen.
    Het lichaam en geest zijn echt zo met elkaar verbonden dat ik er vertrouwen in heb dat het ook gaat werken. Het is ook de waarheid. Op dat moment en dat voelt het lichaam ook. En daardoor kan de stress respons gekalmeerd worden.

    En het mooiste is. Stel je voor dat je het de eerste paar keer niet merkt of zo snel ervaart als als je wel zou willen, ook je systeem nog moet wennen aan deze nieuwe ‘geruststellen vibe’ die je jezelf geeft. EN mocht je gevoel zeggen..yeaah right…
    dan kun je er een schepje boven op doen…een belofte aan jezelf..
    ‘ Beste ik, ook al voel je het nu nog niet zo..
    ik ga mijn best doen met alles binnen mijn mogelijkheden, Om je ook daadwerkelijk veilig te houden’

    Wat mooi dat je het deelt. Het zet mijzelf ook weer in die focus.
    Mooie 5 minuten zelfreflectie en zelf compassie.
    En het hernieuwen van de belofte van veiligheid aan mezelf.

    Mooi begin van de dag.

    Bedankt!!

    #9477
    Lisa Goudzwaard
    Sleutelbeheerder

    Wat een mooie ervaring Astrid! En mooi dat extra tijd uittrekt voor zelfzorg. De levensfase waarin jij en wij allemaal nu zitten is die van loslaten wat je niet meer nodig hebt en schoon schip maken voor de toekomst. Vaak gebeurt dit in de overgang omdat de ‘zorg’hormonen dalen. Tijd voor zelfzorg, jezelf beter leren kennen en jezelf liefhebben. Fijn dat je het met ons gedeeld hebt en ook mooi omschreven!

    #9478

    Wat jullie nog extra kunnen doen, is dat jullie je hand aaien terwijl je zegt, dat je veilig bent. Dat is gebaseerd op de MIR-Methode van Mireille Mettes (www.mirnethode.nl). Die combi van aaien tijdens een affirmatie is voor het onderbewuste lichaam heel goed te begrijpen. Je vermijdt de trechter in het denken, die met vastgeroeste geloofsovertuigingen kan boycotten en saboteren, dat er niks veilig is. Kleine aanvulling dus om het nog krachtiger eb succesvoller te maken. MIR-en geeft mij veel rust.

    #9479
    #9480
    Lisa Goudzwaard
    Sleutelbeheerder

    Hoi Joke, ik hoop dat het je gaat helpen, succes! Wat ook nog kan helpen is tegen het kind jezelf te zeggen dat je nu volwassen bent en het kind jou niet meer hoeft te beschermen met de coping mechanismen die onbewust uitgevoerd worden. Bedank je innerlijke kind voor alle bescherming van de afgelopen jaren, het mag nu weer gerust buiten spelen en kind zijn en stoppen met verzorgen van jou. Jij mag je innerlijk kind nu een cadeau doen, door te spelen, te genieten, gewoon te zijn. Lol te hebben, stomme dingen te doen. Dan zijn de volwassene en het kind in jou weer één en is er geen strijd meer. De strijd in je lichaam houdt dan ook op.
    een mooi boek hierover vind ik ‘De herontdekking van het ware zelf’, van Ingeborg Bosch.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.